Stichting Debatcentrum
De Poort

p/a Cellebroedersweg 7-A
8261 GV Kampen
tel: 038-3311126
e-mail: info@debatcentrumdepoort.nl

twitter Facebook


Debatcentrum De Poort
hervat haar activiteiten in 2014


EERDERE ACTIVITEITEN

donderdag 27 SEPTEMBER 2012
De Poort i.s.m. Openbare Bibliotheek en Plantage Boekhandel Bos


LITERAIRE AVOND MET

Frank Westeman

FRANK WESTERMAN
(Dier bovendier, De Graanrepubliek, Ararat, El Negro en ik) 


TWEEDE DEBATAVOND DE POORT

donderdag 15 MAART 2012
BETROKKEN VERSLAGGEVERS OF 'DOMINEES' MET EEN PERSKAART?


Journalistiek en engagement
30 jaar na Koos Koster

Inleiders:
dr. Paul E. Werkman, biograaf Koos Koster
Willem de Haan, geëngageerd journalist ARGOS (Radio 1)
Panel:
drs. Nico Drok, lector Media & Civil Society Windesheim
Henry van der Wal, chef-redactie Dagblad De Stentor
Presentatie:
Henk Jan Karsten


Op 17 maart 2012 is het dertig jaar geleden dat de in Kampen opgeleide journalist/theoloog Koos Koster (1937-1982) met zijn IKON-televisieploeg werd vermoord tijdens zijn werk als verslaggever in El Salvador. Koos Koster werd hét internationale symbool voor geëngageerde journalistiek. Maar wie was Koos Koster eigenlijk? En hoe duiden we zijn erfenis voor de verslaggeving vanuit de conflictgebieden van vandaag? Hoe staat het ervoor met de kwaliteit en het engagement van de Nederlandse journalistiek in binnen- en buitenland? Zijn er nog Koos Kosters, en zo niet, zou de journalistiek bij hen gebaat zijn?


Donderdag 24 november 2011
OPENINGSDEBAT
Laat de creatieve klasse Kampen bloeien?

Presentatie: Astrid de Jong, radiomaker (BNN, AVRO, MAX, Radio 1)
Inleiders: Jan van Popta (socioloog), Perry ten Hoor (communicatiedeskundige) en Elja Kalisvaart (KIZ Zwolle)

Volgens recente sociologische inzichten (o.a. Richard Florida, Gerard Marlet) heeft een stad (groei)potentie als ze de ‘creatieve klasse' binnen haar stadsgrenzen weet te krijgen en houden. Onder de creatieve klasse wordt verstaan: iedereen met een ‘economic function who create new ideas, new technology or new content'. Dus iedereen ‘who get paid to create', zoals zzp'ers in de kunst- en cultuursector, architectuur en design, entertainment- en filmindustrie, wetenschappers, ingenieurs, tekstschrijvers etc. Zij brengen andere waarden en drijfveren mee waardoor de focus meer op de toekomstmogelijkheden ligt in plaats van het bestaande of de hang naar het verleden.  De hamvraag is: is Kampen in staat de creatieve klasse te behouden, aan te trekken, te faciliteren? En zo ja, hoe dan? En mochten we niet op de goede weg zijn, hoe vinden we die dan wel?

Partners

This site is powered bij B&Vmedia BV